1949Tarnava, un business care stie mereu pe unde sa scoata camasa

Cambrata sau larga, cu maneca scurta sau lunga, alba, colorata, imprimata, uni, in carouri ori cu dungi, eleganta, casual sau office – indiferent de optiune, camasa este obiectul vestimentar care nu lipseste din garderoba nimanui.

Avem in prezent acces la toate brandurile de camasi ale lumii, mai scumpe sau mai ieftine, dar, intr-un spatiu atat de agomerat si puternic concurential, exista un producator roman care a trecut cu succes proba timpului. Tarnava Sighisoara, unul dintre cei mai vechi producatori de camasi din Romania, a reusit nu numai sa reziste pe piata timp de peste 70 de ani, ci s-a adaptat, a evoluat si s-a modernizat impunandu-se pe piata de camasi barbatesti si bluze de dama, atat intern, cat si extern.

”Tarnava a implinit anul trecut 70 ani de activitate, timp in care a evoluat continuu in ceea ce priveste calitatea si knowhow-ul. Producem nu doar camasi, bluze, rochii si fuste pentru firme renumite, ci si salopete de lucru. Am trecut de cateva crize economice si permanent am invatat sa ne diversificam productia, pentru a supravietui. Pot spune ca suntem o societate care stie exact unde doreste sa ajunga si face toti pasii in acea directie”, spune Cristina Hancu, directorul general al companiei.

Asadar, Tarnava Sighisoara sau ”1949Tarnava”, asa cum este cunoscut brandul propriu, a pornit la drum in 1949 ca o cooperativa mestesugareasca cu numele de ”16 Februarie„. In 1962, cooperativa a trecut la stat si, in acelasi timp, si-a majorat capacitatea de productie prin construirea unei noi unitati de productie, cu dotare tehnica la cel mai inalt nivel din acea perioada. In paralel, societatea si-a definit profilul de activitate prin specializarea, in exclusivitate, pe confectiile usoare: camasi si pijamale, iar ulterior si bluze, fuste si rochii. In 1996 a fost privatizata, angajatii, alaturi si de alti investitori, transformand-o intr-o companie cu capital privat exclusiv romanesc. 

In prezent, Tarnava produce si in sistem lohn si produs complet, iar 80% din ceea ce lucreaza merge pe piata externa. Principalii parteneri de afaceri sunt din Germania (Wappen, Luisa Cerano), Italia (MaxMara, Marella), Franta (Maison Kitsune, Maison Margiela), Anglia (Paper London) etc, printre beneficiarii produselor lor numarandu-se chiar si Politia germana, Jandarmeria italiana si romana, Vama belgiana si Armata austriaca.

”Tarnava face export din anii ’60, iar din anii ’80 catre Europa de Vest. Suntem nevoiti, deoarece pe piata interna cererea nu este nici consistenta, nici constanta, din pacate”, spune oficialul companiei.

Compania, care are circa 120 de angajati, a incheiat 2019 cu o cifra de afaceri de aproximativ 4,5 milioane de lei. Pentru articole vestimentare de moda, in functie de gradul de complexitate, Tarnava are o capacitate de productie de circa 20.000-30.000 de articole lunar.

”Noi le spunem camasi doar celor pentru barbati, restul sunt bluze de dama. Am lucrat multe tipuri de camasi, inclusiv pentru Politia Romana, dar si camasi din matase naturala, casmir, cu gulere de piele sau cu buzunare din plastic, modele deosebite care ne uimesc si pe noi”, mai spune Cristina Hancu.

Pe piata interna, produsele companiei sunt comercializate prin magazinele proprii din Sighisoara si Brasov, dar si prin intermediul unor distribuitori din tara la Craiova, Timisoara, Cluj-Napoca si alte orase, plus magazinul sau online.

Ca pentru noi toti insa, 2020 a venit cu o noua provocare pentru Tarnava – pandemia de coronavirus. O provocare pe care compania a transformat-o in oportunitate pentru ca: ”daca nu ne-am fi adaptat, ar fi trebuit sa trimitem pe toata lumea in somaj”.

Astfel, societatea a inceput sa produca echipamente medicale – halate, articole auxiliare cum sunt cearsafurile pentru spitale, combinezoane medicale, dar si masti reutilizabile (se pot spala/dezinfecta si refolosi) din bumbac 100%, imprimate cu diverse modele.

”A trebuit sa ne adaptam, am gasit furnizori de materii prime si am dat drumul la productia de echipamente medicale, ca sa ne putem tine angajatii si sa asiguram continuitatea business-ului, dar in acelasi timp sa sustinem institutiile medicale cu produse romanesti la preturi juste”, explica Cristina Hancu. ”Intotdeauna in perioade grele se gasesc si oportunitati sau sunt lectii de invatat. Aceasta perioada va trece si trebuie sa ne gandim la ceea ce va fi dupa. Trebuie sa incercam sa ramanem optimisti”, incheie managerul Tarnava.

https://www.tarnava.ro/