Traian Halalai, EximBank: Este necesara o actualizare a strategiei de sustinere si promovare a exportatorilor romani

Bucuresti, 10 iulie 2017 – Realizarea unui inventar cuprinzator al barierelor identificate de companiile romanesti in derularea tranzactiilor comerciale internationale precum si rescrierea legislatiei de export, pe baza input-ului dat de firmele care deruleaza proiecte in afara tarii, ar trebui sa fie doua dintre prioritatile imediate ale structurilor administrative care au ca obiectiv sustinerea exporturilor, a afirmat Traian Halalai, presedintele executiv al EximBank cu ocazia forumului Saptamana diplomatiei comerciale, care se desfasoara in aceste zile la Bucuresti.

“Este evident ca avem nevoie de o actualizare a strategiei de sustinere si promovare a intereselor firmelor care deruleaza tranzactii comerciale internationale astfel incat consolidarea prezentei romanesti pe piete externe sa poata contracara, la nivel macroeconomic, efectul negativ pe care l-ar putea avea pe termen mediu si lung cresterea economica bazata pe consum. O actualizare care sa ia in calcul inclusiv input de la cei care deja au in exterior. Pentru ca, fara un input conectat, autorizat, venit de la piata reala, structurile administrative nu vor putea actiona in cel mai eficient mod pentru sustinerea exportatorilor”, a punctat oficialul EximBank.

In opinia sa, o directie de actiune majora ar trebui sa fie acordarea unui sprijin sustinut firmelor romanesti care incearca sa diversifice destinatiile de export si sa se indrepte spre alte state decat cele membre UE, mai ales ca, “din punct de vedere global, fiecare an vine cu provocari diferite, iar schimbarile apar atat de rapid, incat suntem aproape obligati sa ne preocupam permanent de acest lucru”.

“Tendinta in acest moment este ca firmele romanesti sa se implice in proiecte internationale, sa presteze diverse servicii in alte tari pentru a acumula capital necesar dezvoltarii si mai putin de a derula proiecte de investitii – si va ca exemplu doar doua dintre companiile cu care am incheiat cele mai recente acorduri de parteneriat: Totalgaz Industrie, unul dintre principalii producatori locali de echipamente si instalatii pentru extractia, tratarea, transportul si distributia gazelor naturale, dezvolta proiecte in Ucraina, si Romelectro, unul dintre cei mai mari contractori generali pentru proiecte energetice, care deruleaza un proiect in Egipt”, a mai punctat Traian Halalai.

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat organizeaza, in perioada 10-14 iulie, forumul “Saptamana diplomatiei comerciale”, reuniune a tuturor actorilor din sfera economica si comerciala, printre obiectivele forumului fiind si remodelarea arhitecturii retelei comerciale externe cu scopul de a imbunatati cresterea amprentei investitionale romanesti pe pietele externe, in conformitate cu Programul de guvernare.

EximBank este o institutie specializata care se implica in sustinerea si promovarea mediului de afaceri romanesc. Instrumentele sale specifice sunt dedicate exclusiv segmentului corporate si pot fi accesate in conditii avantajoase de orice tip de societate comerciala, fie ca este IMM sau companie mare, deruleaza tranzactii internationale, ori se adreseaza numai pietei interne. Companiile au la dispozitie si un portofoliu competitiv de produse de trezorerie, cash management, trade finance si factoring, care intregesc oferta de finantare si garantare. Totodata, pentru ca actioneaza ca agent al statului pe piata romaneasca de garantii si asigurari, EximBank este principalul canal prin care fondurile publice, puse la dispozitie de statul roman, se infuzeaza in economia reala.