GREEN TRAVEL EXPERT – Povestea Lemnia, poseta pe care o poti lasa mostenire

 ”Bine ai venit in garderoba mea, posetuta simpatica din stejar! Promit sa te port cu drag si sa te las mostenire fiicei mele” – nu, nu sunt versurile unei ode inchinate stejarului, cu vreo simbolistica ascunsa, ci doar cuvintele de alint ale unei cliente extrem de incantata de achizitia facuta: o poseta Lemnia. O poseta din stejar, un lemn de esenta pretioasa, a carui textura devine si mai buna odata cu uzura data de trecerea timpului.

Un gen de poseta cu care atelierul Lemnia sparge tiparele in materie de creatie si materiale folosite, mizand pe imbinarea unica a lemnului cu pielea naturala. O imbinare la fel de perfecta precum a pasiunii pentru stil si design a arhitectului Razvan Chelu si a dibaciei in prelucrarea lemnului a tatalui sau – Florin Chelu, creatorii Lemnia.

”La inceputul anului 2014, am pornit intr-o aventura frumoasa impreuna cu tatal meu, Florin, reusind sa imbinam pasiunea mea pentru design si dragostea lui fata de arta prelucrarii lemnului, pentru a crea genti unice, surprinzatoare, care spun povesti despre ratacirea prin lume, precum si despre intoarcerea la esenta unor traditii romanesti uitate”, spune Razvan Chelu.

Pentru el, lemnul, mirosul de rumegus si cherestea actioneaza in acelasi mod ca si madlena lui Proust: “Am cunoscut lemnul inca din copilarie, cand petreceam mult timp la atelierul tatalui meu, printre stive de cherestea si miros de rumegus si imi imaginam cum fiecare bucata de lemn spune o poveste diferita, prin fiecare nod”.

A urmat cursurile Facultatii de Arhitectura, iar in anul 4 de studii a avut ocazia de a cunoaste indeaproape un oras cu o cultura si vibratie absolut incantatoare. ”Am locuit in Lisabona pentru o perioada de timp suficienta incat imaginatia sa-mi fie purtata, pe note calde de fado, printre strazi abrupte, cladiri decorate cu ceramica si targuri zgomotoase. Plimbandu-ma pe strazile orasului, am descoperit, in vitrina unui magazin, o geanta realizata din bucati de oglinda in care se reflecta raftul din lemn pe care era asezata. Vazand textura lemnului pe suprafata gentii, mi-a venit ideea pentru Lemnia”, povesteste tanarul antreprenor care a facut astfel trecerea de la design de cladiri, la desing de obiect.

Tatal sau, Florin Chelu, activa deja de ani buni in domeniu punand pe picioare in anii ’90 un atelier de tamplarie, care pro­ducea mobilier, ferestre si usi, dar si-a canalizat pa­siunea si experienta in aceasta afacere de nisa, al carei atelier functioneaza la Campulung Muscel, judetul Arges.

Pentru a realiza prima geanta Lemnia cei doi au lucrat in echipa, fiecare a venit cu experienta lui, iar feedback-ul generat printre cunoscuti i-a incurajat. “Mie imi placea. Era creatia noastra si eram foarte fericiti si mandri de ceea ce am facut, dar nu ma asteptam ca reactia sa fie la fel de buna si din partea celorlati”, spune Razvan Chelu.

Comenzile primite i-au determinat sa gaseasca furnizori si metode noi de a pune totul in practica, astfel incat sa realizeze un produs desavarsit.

Investitia pentru un astfel de atelier nu este deloc „neglijabila“, dar la inceput i-a ajutat faptul ca aveau o buna parte din utilaje din businessul anterior. „In restul de echipa­mente, materiale, website si promovare am mai investit cateva mii de euro“.

Dupa experimentarea cu multe esente de lemn, cei doi antreprenori au ajuns la concluzia ca pentru realizarea gentilor cele mai potrivite sunt fagul si stejarul. Gentile sunt lucrate manual, la comanda, atelierul producand aproximativ 50 de bucati pe luna.

”Daca ar fi sa facem una, ar dura cateva zile pentru ca sunt foarte multe procese, si sunt toate foarte migaloase. E mai eficient sa lucram mai multe genti in acelasi timp. Intr-un ritm normal de lucru, reusim sa facem aproximativ 50 de genti pe luna. Numarul acesta depinde de mai multi factori printre care si cat de diferite sunt gentile la care lucram”, mai spune tanarul antreprenor. Atelierul a avut o cifra de afaceri de 60.000 de lei la finele lui 2016.

Gentile Lemnia se comercializeaza si in Romania si in strainatate. In Romania, cel mai important canal de vanzare este site-ul atelierului (unde preturile pornesc de la 369 de lei), dar colaboreaza si cu magazine precum Carturesti, Galateca si alte magazine care scot la vanzare obiecte de designer. In strainatate, au ajuns la Paris si Londra – dupa ce au participat anul trecut la targul Pure London au semnat parteneriate cu doua magazine, iar in Olanda chiar au expusa o geanta Lemnia la Muzeul Gentilor din Amsterdam, cel mai mare din lume de acest gen. In prezent e in pregatire un showroom in Bucuresti, “un spatiu unde pot sa invit atat clientii, cat si pe cei care vor sa vada cum incepe de la zero un obiect marca Lemnia”.

Ceea ce a inceput mai mult ca un hobby, s-a transformat treptat intr-un job full-time si doar pasiunea nu a mai fost de ajuns. ”Mi-am dat seama ca daca vrem sa facem asta in continuare, trebuie sa avem un business plan, altfel fie facem greseli si mergem in pierdere, fie nu ne vom putea dezvolta, desi ne dorim asta. Am participat chiar si la un program de accelerare de business la sfarsitul lui 2016, care m-a ajutat sa clarific multe aspecte ale business-ului. Sper sa ne atingem obiectivele pentru 2017 ca sa mentinem ritmul de dezvoltare”, mai spune antreprenorul.

Mai multe despre Lemnia